tisdag 1 juli 2014

Hej igen!

Nu är det så att jag har nya resplaner på gång!! Detta kommer jag dock skriva om i min nya blogg som jag skapat. Jag kände för att skaffa en ny bloggportal då jag inte förstår mig på så mkt med designen här och det blir inte som jag vill ha det.

MIN NYA BLOGG (som jag skriver i för mina nära och kära som vill veta vad jag gör när jag reser) HITTAR NI HÄR: www.sofiafolkesson.forme.se

måndag 24 mars 2014

Sydney dag 2. Blue mountains, färja + middag ute

Det skulle vart Calypso som seglade där ;)

Vi såg ända till Uddevalla också

De 2 bilderna var tillägnade pappa & Mats

Mums

Cooolt

Fina Sydney. Dag 1

Jag gillar verkligen denna staden!!
Vi sov helt ok på nattbussen och var framme i Sydney ca 10.00. Väl framme gick vi o handlade och gjorde oss lite frukost och sedan tog vi oss en promenad till Sydney Opera House. Det var mycket vackrare i verkligheten än på bilder och omgivningen och utsikten på bl.a. Sydney Harbour bridge var också riktigt vacker!!
Senare efter vi checkat in på vårt hostel tog vi en buss till Bondi beach och kollade runt lite och sen återvände vi tillbaka till hostelet och gjorde mat och tog det lungt.

Några bilder ifrån dagen:
När man åker Greyhound måste man ju lyssna på en viss låt hehe

Sååå vackert

Bondi beach

Eftersom du gillar måsar Rumpi.

fredag 21 mars 2014

Byron bay

Vi har nu sovit 3 nätter här i Byron bay. Här finns fina stränder, en fyr som är belägen på Australiens östligaste punkt, vanliga affärer samt massa hippiaffärer och hippimänniskor. Vi känner oss inte riktigt bekväma med folket här men jag gillade verkligen stranden!

Igår tog jag en surflektion och det var sååå kul!!! Jag stod upp och följde med vågen på första försöket!!! Läraren frågade sen hur jag kunde vara så bra mohaha Du har alltså en surfarbrud nu David, det är väl inte illa fångat ;) Så nu har jag skrutit klart. Jag hade iaf lyckorus i vattnet och jag var faktiskt inte såå rädd för hajar. Jag kommer definitivt att prova surfa igen! Min personliga fotograf var inte på plats så har tyvärr inga bilder på det..

I kväll hoppar vi på vår sista Greyhound buss som ska ta oss till Sydney. Den trippen tar 13h så hoppas att vi kan sova gott!

Det var en hippigubbe som 2 dagar målade häftiga grejer på stranden så det får ni se flera bilder på iaf! Vi tänkte först att han ville få kontakt med ufon hehe

Igår var jag ute med 2 svenska tjejer som vi först träffa i Surfers så det får ni också se några bilder ifrån.

Så kan det se ut om man bor mer än 2 nätter på ett ställe och har lite tid till att plocka upp saker ur väskorna..

Ny smak!

Mimmi & Josefin

Nya vänner

Har skaffat mig lite nya vänner de senaste dagarna:

Fåret Shaun

En sötis känguru

En lurig struts

En snygg Ryan Gosling

tisdag 18 mars 2014

Surfers paradise

De 2 senaste dygnen har vi varait i Surfers Paradise! Där finns en lång strand med höghus precis bredvid så det var lite likt Miami beach men Miami beach är dock coolare. Vi hängde på stranden, kollade en del i affärer, gjorde vår specialité mat=pasta, tomatsås o kål och såg klart på sista starwars filmen så nu var vårt star wars maraton slut.. Surfers Paradise var ett nice ställe tkr jag men Josse tyckte att det var lite för bratit hehe

Idag hoppade vi på vår näst sista Greyhound buss som tog oss till Byron bay där vi är nu. Vi har haft en jätteskön eftermiddag här då vi hängt på stranden men mer om det och Byron kommer i nästa inlägg. Fortsättning följer.

4 bilder från Surfers:

söndag 16 mars 2014

Brisbane

Fre-sön var vi i staden Brisbane som är Australiens tredje största stad! Här finns massor med affärer, parker, museum osv. Josse fastna mkt för denna staden så hon var nöjd hihi. Jag tyckte det var nice att komma till en storstad men tyckte inte att den var nått speciellt men jag var rätt nöjd ändå!

Det var Saint patrick's day på lördagen så alla var typ ute och firade. Och kom hem sent o störde oss i vår skönhetssömn.... Men det var lite kul att gå runt på stan och kolla på alla grönklädda människor!